ویندوز 11

مایکروسافت بالاخره نسخه‌ بعدی سیستم عامل خود به نام “ویندوز ۱۱” را معرفی نمود

مایکروسافت قرار می باشد در تابستان امسال به طور رسمی نسخه بعدی ویندوز به نام ویندوز ۱۱ را معرفی نماید، مدیرعامل مایکروسافت اعلام نمود این شرکت در حال برنامه‌ریزی برای «یکی از مهم‌ترین به‌روزرسانی‌های ویندوز در دهه گذشته» می باشد.

مایکروسافت در رویداد مجازی «What’s Next for Windows» از «نسل بعدی ویندوز» با نام ویندوز ۱۱ رونمایی نمود. مدیر کاریزماتیک بخش سخت‌افزار سرفیس که در رأس امور توسعه ویندوز نیز قرار دارد خبر از تغییرات اساسی در سیستم عامل قدیمی و محبوب مایکروسافت داد تا امیدوار باشیم ویندوز دوباره به دوران هیجان‌انگیز و پرشور و حال خود بازگردد.

با نگاهی به تصاویر و ویدئوهای منتشر شده از سیستم عامل Windows 11 اولین نکته‌ای که توجه شما را به خود جلب خواهد نمود تغییرات اساسی می باشد که مایکروسافت در رابط کاربری ویندوز اعمال نموده می باشد.

ویندوز شباهت زیادی به مک پیدا نموده و بسیاری از آیکون‌ها از جمله دکمه می باشدارت در وسط صفحه قرار گرفتند اما اگر از این چیدمان خوشمان نمی‌آید می‌توانیم به تنظیمات برویم و آیکون‌ها را مانند نسخه‌های قبلی به سمت چپ منتقل کنیم.

ویژگی‌های ویندوز ۱۱

پس از افشای فایل نصب و تصاویر اولین نسخه آزمایشی ویندوز ۱۱ بسیاری از کاربران متوجه شباهت ظاهری این نسخه و ویندوز ۱۰ ایکس یا به‌طور دقیق‌تر پروژه سان ولی (Sun Valley) شدند. سان ولی که ابتدا برای سیستم عامل ویندوز ۱۰X در نظر گرفته شده بود به‌عنوان پروژه‌ای نه در حد اسمی برای به‌روزرسانی سیستم عامل بلکه برای بازطراحی ظاهر ویندوز معرفی شد.

پست مایکروسافت در وبلاگش برای اعلام به‌روزرسانی ماه می ویندوز ۱۰ نیز به این شایعات دامن زد. در این پست، مایکروسافت اشاره نمود برخی از ویژگی‌های سیستم عامل منحل شده ۱۰X را به «سایر قسمت‌های ویندوز» منتقل خواهد نمود. ویندوز ۱۰ ایکس (Windows 10X) قرار بود تحت پروژه سان ولی ظاهر ویندوز را مانند سیستم‌ عامل‌هایی چون مک و کروم و آیپد مدرن و نوآورانه کند اما عرضه آن به‌خاطر همه‌گیری کرونا به تأخیر افتاد و بعد کاملا منحل شد.

پیام‌رسان پیش‌فرض ویندوز ۱۱

یکی از قابلیت‌های جدید ویندوز ۱۱ اپلیکیشنی به نام چت (Chat) می باشد که به‌صورت از پیش نصب شده در این سیستم عامل وجود دارد و به گفته مایکروسافت، به کاربران امکان می‌دهد تا با دوستان، اعضای خانواده و همکاران از طریق مایکروسافت teams در تماس باشند.

قابلیت‌های جدید گیمینگ در ویندوز ۱۱

در جریان معرفی ویندوز ۱۱ مایکروسافت از قابلیت‌های جدید این سیستم عامل برای گیمرها رونمایی نمود. از جمله این قابلیت‌ها می‌توان به DirectX 12 آلتیمیت،  Direct Storage و HDR خودکار اشاره نمود. مایکروسافت اعلام نموده به بهبود تجربه گیمینگ برای کاربران ویندوز خواهد پرداخت و این تجربه در حقیقت یکی از ارکان اصلی ویندوز ۱۱ به شمار می‌آید که قرار می باشد اواخر سال ۲۰۲۱ عرضه شود.

نصب کامپیوترهای مبتنی بر ویندوز ۱۰

بر طبق اعلام مایکروسافت، بیشتر کامپیوترهای مبتنی بر ویندوز ۱۰ برای نصب نسل بعدی این سیستم‌عامل واجد شرایط هستند و در ضمن باید خاطرنشان کنیم ویندوز ۱۱ به‌صورت یک آپدیت رایگان برای این دسته از کاربران منتشر خواهد شد.

برخلاف نسل‌های قبلی ویندوز، شاهد انتشار نسخه‌ی ۳۲ بیتی ویندوز ۱۱ نخواهیم بود و این سیستم‌عامل فقط ۶۴ بیتی می باشد.

مشخصات سخت‌افزاری ویندوز ۱۱

حداقل مشخصات سخت‌افزاری سیستم مورد نیاز برای اجرای ویندوز ۱۱ عبارت می باشد از:

  • پردازنده‌ ۶۴ بیتی دو هسته‌ای با فرکانس یک گیگاهرتز
  • ۴ گیگابایت رم
  • ۶۴ گیگابایت حافظه‌ ذخیره‌سازی
  • نمایشگر ۹ اینچی
  • رزولوشن ۱۳۶۶ در ۷۶۸
  • پشتیبانی از UEFI، Secure Boot و TPM 2.0
  • پشتیبانی از دایرکس ایکس ۱۲ و WWWDM 2.x

مهم‌ترین تغییرات فهرست بالا در مقایسه با ویندوز ۱۰ عبارت ۶۴ بیتی در پردازنده‌ مورد نیاز می باشد. این موضوع به‌معنای حذف نسخه ۳۲ بیتی ویندوز می باشد. البته پشتیبانی از نرم‌افزارهای ۳۲ بیتی همچنان ادامه خواهد داشت. نکته دیگر این فهرست نیاز به نمایشگرهای حداقل ۹ اینچی می باشد. بدین ترتیب دیگر نمی‌توان انتظار تبلت یا مینی لپ‌تاپ‌های هشت اینچی با سیستم عامل ویندوز ۱۱ را داشت.

نسخه اصلی ویندوز ۱۱ در چه تاریخی عرضه می‌شود؟

ویندوز ۱۱ برای کاربران ویندوز ۱۰ در قالب یک آپدیت رایگان عرضه می‌شود. مایکروسافت اطلاعات دقیقی درباره‌ تاریخ انتشار ویندوز ۱۱ به‌اشتراک نگذاشت، اما وعده داد که کاربران ویندوز ۱۰ در تعطیلات پیش‌رو به‌روزرسانی ویندوز ۱۱ را به‌صورت رایگان دریافت خواهند نمود. انتظار می‌رود که (مهر-آبان) امسال ویندوز ۱۱ به‌همراه محصولات سخت‌افزاری جدید از راه برسد.

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *